Læringsmiljøet
Vuggestuen er meget opmærksom på, at børnenes hverdag indeholder vaner, rutiner og
traditioner, samtidig med at vi stiller forskellige materialer og redskaber til rådighed for
børnene, så dagen indeholder nye udfordringer. Vi finder de aktiviteter/lege, som giver barnet
den passende udfordring/læring = Kognitive, sociale, emotionelle og personlige kompetencer.
Vi tager udgangspunkt i det enkelte barns behov og tilbyder barnet forskellige aktiviteter,
såsom at være med i musik-/rytmikgruppen, turgruppen, motorikgruppen m.m Vi har læring både indenfor og undenfor. Derudover har vi meget fokus på at rutinerne i børnenes dag også bliver et vigtigt læringsrum. Vi reflektere hele tiden og prøver at tilpasse netop den gruppe børn vi har.
Børnemiljøet
Vi lægger stor vægt på at arbejde med børnenes psykiske trivsel, og vi gør meget ud af at være
anerkendende, således at barnet føler sig vigtig og god nok som han/hun er. Har vi børn, som
har det svært, er vi meget opmærksomme på at give ekstra omsorg i form af knus, sidde på
skød, vise forståelse for barnet ved at prøve at sætte ord på deres følelser/situation. Da vi langt
hen af vejen er børnenes talerør, er det vigtigt for os at have et tæt forældresamarbejde, så vi
kan finde ud af, hvad som er bedst for barnet. Fysisk: vi forsøger at udnytte de fysiske rammer
vi har så godt som muligt og er opmærksomme på ikke at begrænse os. Vi forsøger at
muliggøre tingene i stedet for at låse os fast i, at vi ikke kan. Det er vigtigt for os, at fysisk og
psykisk velvære går op i en højere enhed. I forhold til det æstetiske arbejder vi med de 5
sanser: Syn, høre, smag, lugte og følesanserne, Og vi forsøger så vidt muligt at skabe
sammenhæng i det arbejde, f. eks. se dyret, høre dyrelyden, føl på dyret. Føl på maden, duft
maden, smag maden, se maden osv.
Sprog indsats
Vores mål for det daglige sprogarbejde er at få sat ord på alle de handlinger og ting vi bruger og
gør, samt have fokus på dialogisk læsning. Det er vigtigt for os, at vi fortæller og samtaler
omkring bøger i stedet for ren oplæsning. Dette for at barnets skal udvikle et godt sprog.
For os er det naturligt at arbejde med sproget, da vores børn har en alder, hvor de skal lære
sproget, både det talende og sprogforståelsen. Vi snakker meget sammen med børnene og det
er vigtigt for os at nå rundt om alle børnene hver dag. Vi vil rigtig gerne arbejde struktureret med sproget og til det har vi et mål om at investere i sprogkasser, så vi kan arbejde med
forskellige temaer, såsom mad, dyr, familien, farver og former, kroppen, eventyr, m.m.
Vi arbejder meget bevidst på at bruge kroppen som redskab for sprogudvikling, herunder sang
og sanglege.
Inklusion
Vuggestuen er meget bevidst om vigtigheden af at arbejde med inklusion på alle niveauer, og at
det er af stor betydning for alle at føle sig som en del af fællesskabet. Dét at blive set, hørt,
inddraget og accepteret er vigtigt i vores arbejde, og vi forsøger hele tiden at skabe et miljø,
hvor børnene trives og føler, at det er ok at være den de er. Det er vigtigt for os at støtte op om
de børn, som har svært ved at begå sig f.eks. socialt. I en sådan situation vil vi hjælpe barnet
ved at ændre rammerne, så der er plads til barnet f.eks. ved at danne små grupper, lave
personaleændringer, guide barnet i legen med andre børn osv. For os er det også vigtigt at
inkludere forældre. Dette for at de også føler sig som en del af et fællesskab. Vi ønsker at
arbejde med ydre og indre faktorer og tror på, at det er dét, som skal til, hvis inklusion skal
lykkes.
Den gode kvalitet
God kvalitet i vores dagtilbud er at være anerkendende og inkluderende, samtidig med at vi
sætter grænser for børnene, således at børnene, når de forlader vuggestuen, har udviklet sig til
at være sociale og emotionelle sunde børn, hvis fin- og grov motoriske færdigheder samt
sproglig udvikling er alderssvarende. Kvalitet er for os også omsorgsfulde og varme voksne,
som altid har børnenes trivsel i fokus. For os er det vigtigt, at børnene er trygge, og at de er
glade for at komme i vuggestuen. Vi er fagligt meget bevidste i vores arbejde og prioriterer
børnenes udvikling og trivsel/mistrivsel højt. Her ser vi forældrene som en vigtig sparring, og
den daglige samtale er derfor meget vigtig for os. For os er et godt forældresamarbejde alfa
omega og kommunikation er derfor i højsædet i vores institution. God kvalitet hos os er også
god, sund og alsidig mad, hvor børnene i deres tid i vuggestuen, stifter bekendtskab med
mange forskellige fødevarer. Respekt for forskellighed og plads til alle er noget vi tager meget seriøst.