Tumlehuset Logo

Hvem er vi?

Vi er en ren vuggestue, det vil sige, at vi kun har børn fra 0-2 år. Vi er normeret til 42 børn. Vores dagtilbud der har plads mellem boligblokkene med en masse skøn natur omkring os. Vi er opdelt på 3 stuer.

Vores profil er bevægelse. I Tumlehuset arbejdes der ud fra den styrkede læreplan som er bestående af 6 forskellige læreplanstemaer Social udvikling', 'Alsidig personlig udvikling', 'Natur, udeliv og science', 'Kultur, æstetik og fællesskab', 'Kommunikation og sprog' og 'Krop, sanser og bevægelse'.

Vuggestuen Tumlehuset har valgt at bruge bevægelse som et gennem gående arbejdsredskab i arbejdet med Den Pædagogiske Læreplan.

Bevægelse er for os ikke lig med idræt og sport. Bevægelse er at være fysisk aktiv.

I Vuggestuen Tumlehuset bruges bevægelsen som et pædagogiskredskab til at fremme børns trivsel, udvikling og læring. Gennem bevægelse lære børnene deres krop at kende og de udvikler deres sanser.

Målsætningen er at bevægelsen bliver en integreret del af den pædagogiske praksis i hverdag. Både den finmotoriske og grov motoriske bevægelse tænkes ind i de pædagogiske aktiviteter og vuggestuens indretning, såvel udendørs som indendørs arealer.

Bevægelse og det fysiske rum:

Vuggestuen er et aktivt hus som er indrettet, så der ligges op til bevægelse. Der må løbes indendørs og der findes både løbecykler og gå-biler indenfor. Det er en pædagogisk velovervejet prioritet, at Vuggestuen har et stort motorikrum, kaldet Tumleland. Her er altid åbent og plads til fysisk aktivitet.

I Tumlehuset er der fokus på at skabe læringsrum i bevægelse. Med dette forstås at læringsrummene forsøges tilpasset de aktuelle behov der er i børnegruppen. Møblerne i Vuggestuen er flytbar, for på den måde kan læringsrummet ændres og tilpasses de pågældende aktiviteter, der sker i huset.

Vuggestuen har et stort motorikrum, hvor alle børn er en del af en ugentlig motorik gruppe. Det er pædagogisk velovervejet at motorik grupperne inkluderer i stedet for at ekskludere. Derfor er motorikgrupperne ikke forbeholdt børn med motoriske udfordringer, men er et fællesskab for alle børn. Hvor der er plads til at bevæger sig, udforsker, gør sig erfaringer, udfordres og tillære sig nye færdigheder, med udgangspunkt i de kompetencer barnet har.

Bevægelse og strukturen i huset:

Vuggestuen er et aktivt hus, som er indrettet så det ligges op til bevægelse. Derfor er det vigtigt, at der også er plads til ro og fordybelse.

Strukturen i huset er lavet for at sikre, at personalet er mest muligt tilgængeligt for børnene. Dette kommer til udtryk ved at de voksne er fordelt rundt i huset og har hvert deres placering. Hvilken aktivitet det pædagogiske personale igangsætter er forskelligt. Således sikres små forskellige læringsrum, hvor barnet møder en tilgængelig og nærværende voksne.

Bevægelse og forudsætninger:

I Tumlehuset er der fokus på bevægelsen og derfor er der også fokus på de forudsætninger det kræver, for at barnet har overskud til at deltage i hverdagen i Vuggestuen.

Kost: Skal børn have energi til at bevæge sig, kræver det at de er mætte og har fyldte energi depoter. Derfor serveres der altid en sund og alsidig kost i Vuggestuen. Kosten er sammensat ud fra årstidernes råvare og er altid i tråd med sundhedsstyrelsens retningslinjer for 0-2-årige børn.

Bevægelse og sansning er i Tumlehuset en stor del af måltidet. Alt efter barnets alder bliver måltidet rammen for bevægelse i form af sansning af maden for de mindste børn, til selv at spise og hos de største børn tænkes bevægelse b.la. ind i forhold finmotorikken i forbindelse med at banet smøre og øse mad op på tallerkenen. Børnene træner balancen og kropskoordinationen, når barnet bærer porcelænet fra bordet til rullebordet.

Søvn: Børn skal være udhvilet for at have overskud og mod på at deltage aktivt i hverdagens aktiviteter i Vuggestuen. En god søvn har stor betydning for barnets humør, vækst og udvikling, intellektuelle evner samt sundhed. I Tumlehuset er søvnpolitikken, at alle børn følger deres egen søvnrytme, nogle sover en gang andre to gange i løbet af en dag. Børn som bliver puttet til middag og som ikke er faldet i søvn efter 30 min. tages op igen. De børn der er faldet i søvn, får lov til, at sove indtil de vågner. Børn vækkes som hovedregel ikke. Hvis der er behov for hjælp til at vende barnets døgnrytme, kan der indgås et samarbejde med Vuggestuen, hvor forældre og Vuggestuen i periode på 14 dage putter og vækker barnet på faste tidspunkter, både på hverdage og i weekenden. Dette dog kun hvis alt andet, som kan være skyld i brudt søvnrytme, er udelukket.

Beklædning:

Vuggestuen er et varmt hus og der er varme i gulvet. Børnene vil gerne og må meget gerne løbe, gå i bare tæer.  Børnene er fysisk aktive, når de er i Vuggestuen. Derfor er det vigtigt, at børnene har tøj på, som giver plads til, at de kan bevæge sig.

I Tumlehuset er der også fokus på bevægelsen udenfor. Legepladsen indbyder til at børnene udfordrer sig selv motorisk. Legepladsen benyttes hver formiddag og ofte også om eftermiddagen. Legepladsen skaber gode og alsidige rammer for bevægelse i alt slags vejr.

Børnene har hver deres garderobe i indgangen samt en kurv på badeværelset. Det er vigtigt for barnets deltagelse i Vuggestuens aktive hverdag at I som forældre ofte tjekker at tøjet stadig passer barnet og til årstiden. Når barnet skal kunne være aktivt på legepladsen, kræver det fodtøj der passer barnets fod og årstiden. Barnets fod skal bære barnet hele livet og små børn giver ikke altid selv utryg for at fodtøjet ikke passer, derfor er det vigtigt, for jeres barn at I er opmærksom på om barnet forsat passer fodtøjet