Tumlehuset Logo

Vores historie og værdier i Tumlehuset

Her er der lidt om hvordan vuggestuen Tumlehuset startede og vores værdier.

Vi er pr. 01/01-12 overgået fra at være en selvejende vuggestue til at blive en kommunal vuggestue under Thisted Kommune. Thisted Kommunes daginstitutioner er opdelt i 2 områder, område 1 og område 2, Tumlehuset er i område 1.
Den 01/01-13 flyttede vi i nye bygninger og skiftede samtidig navn fra Lejerbo vuggestue til vores nuværende navn Vuggestuen Tumlehuset. Vi er en flerkulturel institution beliggende i et socialt boligbyggeri. Vi har et huse et skønt grønt område. Vi er et dagtilbud, som har øget opmærksomhed på børn med særlige behov.

Vores værdier:
Pædagogikken i vuggestuen bygger på respekt, glæde, leg, relationer og anerkendelse af det enkelte barns baggrund/forudsætninger samt ressourcer/kompetencer. Anerkendelse består i at den voksne ser og hører barnet på barnets egne præmisser og vi fokuserer på børnenes ressourcer frem for svagheder.
I praksis arbejder vi ud fra ”Tryg Base”, hvor én voksen sidder på gulvet eller på madrassen. Den voksne skal være fysisk og psykisk til stede som omsorgsgiver for barnet – den voksne skal med andre ord være til rådighed.

Når et barn har en tryg base vil barnet bevæge sig væk i korte og stadig længere perioder og udforske, lege, eksperimentere, tage sociale kontakter, lære og indlære”. (Citat fra Niels Peter Rygård)

Vi er bevidste om at børnene, hver dag skal have mulighed for at komme ud på legepladsen samt på ture i nærmiljøet.
Når børn leger ude, får fantasien og samværet med andre stort spillerum og børnene udfordres både kropsligt og mentalt. Dermed har vi fokus på at børnene får størst mulig udbytte af udelivet.

Som bevægelsesinstitution er det vigtigt for os at på at børnene har plads til at udvikle og tilegne sig færdigheder gennem kropslighed, da vi mener at det kan bruges til bl.a. barnet sprogligt, socialt og emotionelt udvikling.  Vi er en vuggestue, som sætter en stor ære i, at børn og forældre føler sig velkomne. Det er vigtigt for os, at der er plads til alle børn med de styrker og svagheder, det medfører. Vi lægger stor vægt på anerkendelse og inklusion. Vi tilbyder børnene en alsidig hverdag med en vis form for forudsigelighed. Dette for, at børnene skal føle sig trygge. Vi er et dagtilbud, der
elsker udelivet og er ude så tit vi kan og i alt slags vejr. Vi har meget fokus på børnenes motorik og tænker både ude og inde i dét at bevæge sig og bruge sin krop. Dette fordi det er naturligt for børn at bevæge sig og at det giver selvtillid og selvværd. For os er hvert barn unikt, og vi har
altid fokus på dét som barnet er god til.

Børnesyn

I Tumlehuset arbejder vi med et børnesyn om, at det enkelte barn er unikt, og at der skal være plads til forskelligheder. I vores pædagogik arbejder vi ud fra at  alle er ligeværdige både store og små. Vores pædagogiske arbejde er med øje for zone for nærmest udvikling,  alle børn mødes der hvor de er, så de trives og udvikles.